Sunday, June 3, 2012

3 Pilihan Selain Concealer

Concealer adalah krim yang warnanya sama dengan kulit, yang disapukan di atas jerawat atau noda pada wajah untuk membantu menyembunyikannya. Namun, concealer sebenarnya boleh menyebabkan kamu mengalami masalah kerana terjadinya penyumbatan pada pori-pori. Berikut adalah tiga alternatif yang boleh digunakan sebagai pengganti concealer:

1. Krim Sulfur

Krim Sulfur merupakan krim yang berwarna kuning muda dan digunakan untuk menutupi jerawat mahupun noda pada wajah. Krim ini tidak seperti concealer yang sama warna dengan kulit kamu. Sebaliknya, warna krim sulfur berfungsi untuk menyamarkan warna kemerahan pada jerawat. Bukan itu sahaja, krim sulfur juga boleh berfungsi untuk mengeringkan jerawat sehingga mempercepatkan penyembuhan.

2. Bedak Asas (Foundation)

Salah satu penyebab munculnya jerawat adalah bakteria atau peluh yang menempel pada wajah dan diserap oleh kulit wajah. Setelah membersihkan wajah dan menghilangkan masalah pori-pori yang tersumbat, memakai bedak asas yang sesuai dengan warna kulit wajah akan menutupi noda tersebut. Bedak asas mungkin hanya menutup tipis jerawat tetapi cukup untuk menyamarkannya.

3. Tinted Moisturizer

Tinted moisturizer selain berfungsi menutupi noda pada wajah, juga memperbaiki struktur kulit dan membuatkan kulit wajah menjadi segar serta halus. Berbeza dengan pelembap biasa yang bersatu dengan warna kulit, tinted mosturizer memiliki beberapa pilihan warna berbeza yang boleh disesuaikan dengan kulit kamu.

0 comments:

 
Tempelate Designed by Nanie| Copyright-2011 Protected | Infinite